Choroba okluzyjna

Wiele osób zmaga się z bólem zębów, nadwrażliwością czy nawet bólem głowy wywołanym nadmiernym napięciem mięśni żucia, nie wiedząc, jaka jest tego przyczyna. Objawy te mogą świadczyć o chorobie okluzyjnej.

Czym jest choroba okluzyjna?

Przyczyną choroby okluzyjnej jest nieprawidłowe zwarcie, czyli stykanie się zębów górnych z dolnymi. Może to prowadzić do poważnych zaburzeń pracy stawów skroniowo-żuchwowych oraz ciągłego napięcia mięśni twarzy i szczęki, jak również bezwiednego zaciskania zębów co z kolei prowadzi do ich mechanicznych uszkodzeń.

Pacjent, który nie jest świadomy, że cierpi na chorobę okluzyjną, może zaniedbać leczenie i w efekcie doprowadzić do stanu, w którym pogorszy się jego ogólne samopoczucie.

Nieleczona okluzja może prowadzić do tego, że pacjent zacznie uskarżać się na dolegliwości związane nie tylko z bólem czy nadwrażliwością zębów, ale również na ból mięśni twarzy podczas żucia, a nawet bóle głowy czy szumy uszne.

Jakie są przyczyny choroby okluzyjnej?

Do zaburzeń zwarcia może doprowadzić wiele czynników. Przeważnie jednak prowadzą do nich zmiany zachodzące w zębach. Może to być wrodzona wada zgryzu, krzywo wyrzynające się ósemki, ale również nieprawidłowo wykonane wypełnienie o kształcie innym niż naturalny ząb, czy też utrata zęba i spowodowane tym przemieszczanie się pozostałych zębów.

Z Profesor Dawson na Florydzie

Diagnostyka choroby okluzyjnej w naszej klinice – jak to się odbywa?

Dolegliwości takie jak ból głowy czy zwykła nadwrażliwość zębów powodują, że choroba okluzyjna często bywa mylona z migreną lub nie jest w ogóle diagnozowana. Dlatego w diagnostyce tak ważne jest indywidualne podejście do pacjenta i kompleksowy wywiad, który pozwala na prawidłowe zidentyfikowanie problemu.

W naszej klinice przed konsultacją pacjent wypełnia kwestionariusz pomagający lekarzowi przeprowadzić szczegółowy wywiad. Jest to szczególnie ważne, ponieważ pomaga w diagnozowaniu problemów. Podczas pierwszej wizyty pacjent jest pytany między innymi o to, czy cierpi na napięcia mięśniowe w okolicach twarzy, czy zauważył u siebie zgrzytanie zębami, czy doskwierają mu bóle głowy oraz przeprowadzane jest badanie stanu zdrowia jamy ustnej. Jeżeli objawy będą wskazywały na występowanie choroby okluzyjnej, lekarz zaleci badanie okluzji, które przeprowadzane jest w naszej klinice. Analiza okluzji wykonywana jest po relaksacji mięśni żucia. Polega ona na pobraniu rejestratów relacji centralnej, czyli najbardziej optymalnej pozycji dla stawów skroniowo-żuchwowych, wycisków uzębienia oraz indywidualnej relacji szczęki względem stawów skroniowo- żuchwowych za pomocą łuku twarzowego. Dzięki powyższym procedurom lekarz może dokonać szczegółowej analizy zwarcia pacjenta oraz zaplanować konieczne zabiegi.

W przypadku stwierdzenia występowania zaburzeń okluzji dobierana jest metoda leczenia, dla każdego pacjenta indywidualnie. Może to być np. leczenie ortodontyczne, protetyczne lub tylko zachowawcze w przypadku mniejszego stopnia zaawansowania choroby. W szczególnych przypadkach konieczne jest stosowanie przez pacjenta przez okres kilku miesięcy szyny relaksacyjnej czy tez dodatkowo odbywanie zabiegów u fizjoterapeuty.

To wyjątkowe podejście pozwala nam dobrze zrozumieć problem naszego pacjenta i na długo go wyleczyć. Powierzchowne traktowanie dolegliwości może niestety doprowadzić do tego, że ból zostanie zaleczony tylko chwilowo, ale nie zostanie zlikwidowane jego źródło - to zaś może powodować nawroty lub wręcz pogłębienie problemu. Dlatego nasze kompleksowe podejście do pacjentów z objawami niestabilności stawu skroniowo-żuchwowego pozwala z powodzeniem przeprowadzić leczenie w sposób w pełni przewidywalny i skuteczny.

W naszej klinice w diagnozowaniu i kompleksowym leczeniu choroby okluzyjnej specjalizuje się dr Irena Nowak-Przybylska, która ukończyła szereg kursów i szkoleń w zakresie diagnostyki oraz leczenia choroby okluzyjnej, prowadzonych przez specjalistów z USA.

Więcej informacji na temat praktyki lekarskiej i doświadczenia przeczytać można na podstronie o dr Irenie Nowak-Przybylskiej.

Statuetka okluzja